Pædagogisk grundlag

Børn har ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikle sig i forskelligt tempo.

I Hulen og Knudsø Børnehus vægter vi nærvær og omsorg højt. Det er vigtigt for os at skabe et trygt miljø, hvor børnene trives, udvikles og skaber gode relationer. Vi står altid klar til at give et kram og tage os tid til barnet. I Hulen og Knudsø Børnehus er børnene medbestemmende og deltagende. Vi tager udgangspunkt i, hvor børnene er og tilpasser aktiviteterne til børnenes udviklingsniveau.

Legen er grundlæggende for børnenes udvikling. Mange børn leger spontant og af sig selv, men de voksne understøtter legen, guider og rammesætter, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn. Legens elementer som motivation, nysgerrighed, afprøvning, fordybelse, koncentration, fantasi og forestillingsevne er vigtige elementer i læreprocesserne i læringsmiljøet. I Hulen og Knudsø Børnehus understøtter vi børnenes nysgerrighed ved at, være rollemodeller. Vi er undrende sammen med børnene og hjælper dem til at være undersøgende og finde svar. Vi er deltagende i børnenes initiativer og ikke bange for at være barnlige.

Børnenes sociale læring og udvikling finder f.eks. sted, når de iagttager andres leg. Her lærer de at afkode legens formelle og uformelle regler, komme med konstruktive legeudspil, der kan bringe dem ind i legen og hjælpe med at fastholde dem. Igennem legen lærer børnene sociale omgangsformer til at begå sig i hverdagen i børnehaven.

2023 Tilsyn Knudsø Børnehus og Hulen.pdf

Shape Created with Sketch.