Et pædagogisk læringsmiljø – hele dagen, for alle børn
I Hulen og Knudsø Børnehus arbejder vi ud fra, at det pædagogiske læringsmiljø skal være til stede hele dagen – ikke kun i planlagte aktiviteter, men også i børnenes leg, spontane øjeblikke og de daglige rutiner. Det betyder, at børnene har mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes i alle dagens situationer.
Børnenes perspektiv og deltagelse
Vi tager udgangspunkt i børnenes interesser, behov og udviklingsniveau. Børnene er med til at forme hverdagen – både i leg og i rutiner. Når de fx hjælper med at dække bord, tænde bål, fodre høns eller rydde op, oplever de, at deres bidrag er værdifuldt. Det styrker deres selvværd og følelse af at høre til.
Børnefællesskabet og gruppens sammensætning
Vi arbejder aktivt med at skabe inkluderende fællesskaber, hvor alle børn kan være med. Vi ser forskelligheder som en styrke og tilpasser aktiviteterne, så de passer til børnegruppens sammensætning. Børnene lærer at samarbejde, vise hensyn og hjælpe hinanden – både i leg og i praktiske opgaver.
Læring i rutiner og hverdagsaktiviteter
Læring sker ikke kun i emneforløb og kreative aktiviteter som sang, skuespil og maling – men også når børnene tager tøj af og på, vasker hænder, spiser frokost eller bliver skiftet. Vi bruger disse situationer som pædagogiske øjeblikke, hvor vi støtter børnene i at blive selvhjulpne, forstå sociale spilleregler og udvikle sproget.
Emneforløb og gruppeaktiviteter
Vi har gruppetid, hvor børnene deltager i aktiviteter og emner, der er tilpasset deres alder og udvikling. Her arbejder vi med de seks læreplanstemaer, og har særligt fokus på kreative udtryk, som styrker børnenes fantasi, kommunikation og fællesskab.