Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljø

Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger.

 

Hvordan skaber vi hele dagen et pædagogisk læringsmiljø, der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes?

 

Det er et krav, at det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet, skal være til stede hele dagen.

Det betyder, at det pædagogiske læringsmiljø i forbindelse med både børnenes leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter og daglige rutiner som f.eks. bleskift, frokost, oprydning, når børnene tager tøjet på og af i garderoben mv., skal give børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Det indebærer, at børnenes læring ikke er afgrænset til halvanden times pædagogiske aktiviteter om formiddagen, men finder sted hele dagen.

Børnene inddrages i dagligdagens rutiner. Hvilket gør, at de oplever sig som en del af fællesskabet. I Hulen og Knudsø Børnehus er børnene en del af det at, dække bord, tænde bål, fodre høns, rydde op, skære frugt osv. De hjælper og guider hinanden i opgaverne.

Vi har gruppetid hvor børnene laver aktiviteter og enmeforløb sammen med de voksne, som er tilpasset deres niveau. I emneforløbene arbejder vi med de 6 læreplanstemaer. Vi har her speciel fokus på de kreative aktiviteter såsom, sang, skuespil, klippe, male osv.