Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolesamarbejde

Den gode overgang fra børnehave til skole – med barnets trivsel i centrum

I Knudsø Børnehus og Hulen arbejder vi målrettet med at skabe en tryg og glidende overgang fra børnehave til skole. Vi ved, at skolestarten er en stor og vigtig begivenhed i barnets liv – og derfor har vi fokus på at støtte både barnet og familien i processen. Overgangen til skole skal være en positiv oplevelse, hvor barnet føler sig trygt, kompetent og klar.

Barnets trivsel er vores vigtigste pejlemærke.
Overgangen skal opleves som meningsfuld, genkendelig og tryg. Vi tilpasser overgangsarbejdet til det enkelte barns behov og udvikling, og vi lægger vægt på, at barnet føler sig set, hørt og klar til at tage næste skridt.

Sådan arbejder vi med overgangen:

Tæt samarbejde med skolen
Vi har et godt og løbende samarbejde med Knudsøskolen. Børnene besøger skolen, deltager i aktiviteter og møder både lærere og kommende klassekammerater. Det skaber genkendelighed og tryghed.

Fokus på sociale og personlige kompetencer
Vi arbejder med at styrke børnenes selvstændighed, nysgerrighed og evne til at indgå i fællesskaber – kompetencer, der er vigtige i skolestarten.

Dialog med forældre
Vi inddrager forældre i overgangsprocessen og holder dem informeret om, hvordan vi arbejder med skoleparathed. Sammen sikrer vi, at barnet får en god start.

Inddragelse af barnets perspektiv
Vi taler med børnene om, hvad det vil sige at starte i skole, og giver dem mulighed for at stille spørgsmål, dele tanker og glæde sig.